Als onderwijsprofessional en Rots en Water trainer heb je natuurlijk een scherpe blik voor je leerlingen. Kindbegrip van ParnasSys helpt leerkrachten om vanaf het moment dat leerlingen de klas binnenkomen sociaal-emotionele competenties (SEL-competenties) van leerlingen breed te observeren, eenvoudig te analyseren en daar slim naar te handelen. Het maakt allereerst gebruik van het model van sociaal-emotioneel leren, waarmee je grip krijgt op de emotionele (ik), sociale (jij) en morele (wij) competenties van de leerling. Met behulp van vragenlijsten voor leerkrachten én leerlingen ontdek je welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en welke SEL-competenties extra ondersteuning vragen. Daarnaast biedt Kindbegrip een leerlingvragenlijst om de sociale veiligheid te monitoren (MSV) en uit te wisselen met de Onderwijsinspectie.
Met Kindbegrip van ParnasSys heb je een krachtig observatie-instrument in handen waarmee je de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid van je leerlingen compleet in kaart brengt. Maar wat doe je vervolgens met de resultaten?
Om goed met deze resultaten om te gaan, werkt Rots en Water op dit moment met Kindbegrip samen. Voor Rots en Water trainers ontwikkelen we een koppeldocument, een praktisch hulpmiddel om doelgericht te werken aan de belangrijkste competenties voor jouw leerlingen.
Planmatige aanpak
Kindbegrip werkt met een gestructureerde aanpak, waarbij je in de signaleringsfase de SEL-competenties in beeld brengt. Op deze manier verlies je geen enkele leerling uit het oog. Wanneer je de resultaten bekijkt, maak je keuzes voor welke leerlingen je een completer beeld wilt krijgen. Die neem je mee naar de analysefase. In de analysefase verzamel je extra gegevens, dit kan bijvoorbeeld door een kindgesprek of door het plannen van een extra observatiemoment. Aan de hand van deze verzamelde informatie bepaal je welke leerlingen je extra ondersteuning gaat bieden in de handelingsfase. Binnen het systeem kun je gebruikmaken van de handelingssuggesties.
Naast de aanpak op individueel niveau, stimuleren we om ook op groepsniveau naar de overzichten in Kindbegrip te kijken. Welke competenties zijn sterk aanwezig in jouw groep? En welke competenties wil je versterken? Door Kindbegrip ook op groepsniveau in te zetten, hebben alle individuele leerlingen baat bij de aanpak. Wanneer je namelijk groepsbreed aan de slag gaat, leren de leerlingen van elkaar. Er zijn ongetwijfeld leerlingen die een vaardigheid al beter beheersen. Zij kunnen door hun gedrag een voorbeeld zijn voor de rest van de groep.
Koppeldocument
De koppeling tussen Rots en Water en Kindbegrip brengt de doelen uit het Rots en Water programma samen met de SEL-competenties vanuit Kindbegrip. In de afbeelding zie je hoe beide met elkaar verbonden worden.
De emotionele competenties
De emotionele competenties in Kindbegrip (zelfbesef en zelfmanagement), komen overeen met subdoel 1 t/m 3 uit het Rots en Water programma (zelfbeheersing, emotieregulatie, zelfvertrouwen en zelfinzicht). Het ontwikkelen van deze competenties helpt leerlingen om gevoelens, emoties en attitudes te beheersen die betrekking hebben op het individuele zelf (het intrapersoonlijke domein) en problemen te verminderen.
De sociale competenties
De sociale competenties in Kindbegrip (besef van de ander en relaties kunnen hanteren), komen overeen met subdoel 4 uit het Rots en Water-programma (sociaal handelen, grenzen en pesten). Door de ontwikkeling van sociale competenties zijn leerlingen beter in staat om positieve relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden, om sociale situaties, rollen en normen beter te begrijpen en om hierop adequaat te reageren (het interpersoonlijke domein).
De morele competenties
De morele competenties in Kindbegrip (keuzes maken), komen in het Rots en Water-programma overeen met het maken van weloverwogen keuzes tussen verschillende gedragsalternatieven (Rots positief, Rots negatief, Water positief en Water negatief, of een mengeling hiervan) en de afweging van de eigen en andermans belangen.
Voorbeeld
In onderstaande tabel zie je een voorbeeld uit het koppeldocument (de oranje vlakken). Hierin zijn de SEL-competenties gekoppeld aan de oefeningen van Rots en Water. Dit geeft je tijdens de lessen direct inzicht in welke SEL-competenties aan bod komen.
Voor de Rots en Water-trainer wordt het zo duidelijker welke Kindbegrip-stellingen en achterliggende competenties in een oefening verwerkt zijn. Bij een lage score van een leerling of groep kan de docent hier gerichter mee aan de slag. Bijvoorbeeld door tijdens de uitleg van een oefening extra nadruk te leggen op een specifieke SEL-stelling, of door na afloop een reflectievraag te stellen die hierop aansluit, zie het blauwe vlak.
Voor meer informatie: https://www.parnassys.nl/oplossingen/kindbegrip